Rezeki Allah s.w.t itu LUAS..Jangan pernah putus asa. Usaha selagi mampu, ada yang akan membantu ...

Mengatasi Kesesakan Wang!!


Assalamualaikum kawan2..
buat apa tu? sihat x?
bgus2,,kalau sihat boleh la blogwalking n coment2,,:)
Bella kurang cikit la skrg sbab nak dkat exam dah ni..kna fokus cikit..
memandangkan dah dua ari menyepi, ari ni nak bg tips cikit kat korang ok.
Tips mengatasi masalah kesesakan wang.


:m:Senaraikan barangan yg ingin dibeli
Ini adalah part yg paling penting taw..Jarang nak jumpa org yg buat snarai sblum bli brg..slalu bli ikut kata hati je..itu kan menyusahkan sbab tnpa kita sdar n sedar kita mesti beli lebih bajet. So. pastikan korang senarai dulu barang yg nak beli then beli yg tu ja. Ingat simpanan masa dpan taw..:)

:m:Rekod perbelanjaan harian
Hari ni dah berapa banyak guna ek?? Guna untuk apa ek? Sebaiknya semua tu direkodkan supaya xda la korang guna kan duit tu ke arah pembaziran. Ini akan membuat kan korang peka berapa banyak dah yg korang gunakan sehari, sebulan ata setahun..:)

:m:Elak berhutang
Kalau sebut pasal hutang ja ada yg mengeluh..betul x?? kan lebih baik kita berbelanja ikut kemampuan diri n bukannya berbelanja nak lebih dari orang. Setiap orang berbeza kewangannya. Berbelanja la dengan bijak menggunakan tunai. ok.buang sikap suka berhutang tu..:)Anda mampu mengubahnya..hehe

:m:Bawa bekal ke pejabat,kuliah,kelas
Ish malu la nak buat macam tu..Ada x yg asa macam tu?? Apa salahnya kalau kita buat macam tu..Untung kan. Xperlu la nak beli makanan lagi. Lebih baik kalau tempat korang kerja tu ari2 da buat kongsi makanan..Tapi korang jangan tangan kosong plak..:)

:m:Buat semakan bil sebelum buat bayaran
Ada kala tanpa kita sedar mungkin bil yg datang tu ada salahnya..So, sebaiknya cek dulu bil yg datang tu. Kira btul2. Dah pasti baru la bayar..:)

Bella yakin korang boleh lakukannya.
Fikirla simpanan untuk masa depan ok.

p/s: untuk yg dapat ptptn tu beringat-ingat la ye..:face64:

Terima kasih kerana sudi baca n komen entri ni..:)

4 mari menari bersama Bella:

aRa ❤ aFiq™ said...

ara skunk mkn 1x shari sbb na jimat.. huhu

Bella Roast Almond said...

student cam tu la..:)

Bella Roast Almond said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

saya suka lihat awk...

copyright 2011 @ All right reserved by Iman Nabella